Igra prstima: spretnost – elokventnost
Poznato je da grafičko-likovne aktivnosti podstiču maštu, kreativnost i samopouzdanje. Ali to nije sve. Likovna umetnost, i umetnost uopšte, takođe utiče na razvoj kritičkog mišljenja, socijalnih veština kao i na razvoj veština komunikacije. Naš obrazovni sistem nažalost posvećuje mnogo više pažnje akademskom uspehu i ocenama, a vrlo malo svetu umetnosti i učenju pomoću nje.
Od velikog je značaja da aktivnosti u kojima deca učestvuju uključuju i fizičku aktivnost i kompleksne pokrete. Deca ne mogu dugo da sede mirno i tražiti od njih da se koncentrišu na neku statičnu aktivnost suviše dugo može da proizvede negativan efekat (nezainteresovanost, pasivnost, gubitak pažnje). Aktivnosti u kojima tražimo od njih da uposle svoje prstiće i nešto naprave ili nacrtaju, dok usput ponavljaju pesmicu na engleskom jeziku koju su naučili ili slušaju priču, dovode do odličnih rezultata.
„Danas sa sigurnošću znamo da kada razvoj fine motorike zaostaje, zaostaje i razvoj govora, mada opšta motorika može biti uredno razvijena. Uticaj impulsa iz mišića ruku je od tolikog značaja samo u dečijem uzrastu i utiče na formiranje motornih govornih oblasti.“ (Anica Jezdić, NTC učenje, Spretni prsti – spretan jezik)
Razvoj govora kod dece potrebno je stimulisati putem vežbanja finih pokreta prstiju na rukama. Različite vrste vežbi, kao što su imitacije pokreta, slaganje slagalica, ručni rad, seckanje, lepljenje, oblikovanje gline ili plastelina, crtanje, slikanje, utiču kako na razvoj fine motorike, tako i na razvoj govora. Učenje engleskog jezika u ranom uzrastu (3 – 6 godina) uključuje upravo vrste aktivnosti tokom kojih deca imaju mogućnost da se kreativno izraze, a pri tom uče da koriste reči i fraze na engleskom jeziku kako bi opisali ono što rade. Aktivnosti koje sadrže određene kompleksne pokrete razvijaju kinestetičko pamćenje, a ono je posebno bitno i kasnije, za čitanje i pisanje. Mnoge fraze i reči na engleskom jeziku deca nauče upravo zato što su naučila određene pokrete (koreografiju pesme, pantomimu). Kineska poslovica kaže: „Reci mi i ja ću zaboraviti; pokaži mi i možda ću zapamtiti. Uključi me i ja ću razumeti.“
Stvarajući svoje autentično umetničko delo, dete šalje određenu poruku i komunicira sa svetom. U procesu učenja engleskog jezika, dete koristi svoja dosadašnja znanje i umeća kako bi stvari nazvalo novim imenom. Boje, oblici, različiti pokreti, likovi iz omiljenih priča,životinje, itd. mnogo se lakše pamte u kontekstu koji je detetu poznat, prirodan i udoban. A stvaranje je prirodan proces koji nas podstiče da se izrazimo, preuzmemo rizik, odaberemo šta nam se dopada a šta ne. Takođe, stvaranje omogućava da se razvija inovativnost koja će biti od presudnog značaja kasnije, u svetu odraslih. A šta je to što najbolje podstiče inovatnosti? Umetnost, naravno!
Aktivnosti, igre i igračke koje se mogu koristiti tokom učenja engleskog jezika:
Uzrast 3 do 5 godina:
- Kostimi, maskiranje, igra uloga
- Nizanje većih perli, štapića, štipaljki, kocaka; pravljenje kule
- Slikovnice, bojanke
- Slagalice (do 25 delova)
- Grafičko-likovne aktivnosti
Uzrast 6 do 9 godina:
- Različite sportske aktivnosti i timske igre, sa ili bez lopte
- Kraće ilustrovane knjige ili stripovi na stranom jeziku
- Društvene igre (počev od „Čoveče ne ljuti se“ do „D&D“-ja)
- Vežbanje koordinacije pokreta
- Igre memorije
- Grafičko-likovne aktivnosti
Uzrast 9 do 12 godina
- Knjige na stranom jeziku
- Kompleksnije društvene igre
- Različite sportske aktivnosti I timske igre
- Naučni eksperimenti prilagođeni izrastu
- Slagalice
- Grafičko-likovne aktivnosti
Više o ovoj temi možete pročitati na:
- http://www.ntcucenje.com/spretni-prsti-spretan-jezik
- http://www.pbs.org/parents/education/music-arts/the-importance-of-art-in-child-development/
Napisala: Tatjana Jurišić