Ne budite posmatrač: Zaustavite digitalno nasilje nad decom
#CrownTeamCares – Prenosimo tekst UNICEF-a
Ne budite posmatrač: Zaustavite digitalno nasilje nad decom
Autor: Maria Luisa Sotomajor // 03. 09. 2019. // UNICEF
Prevela s engleskog: Tatjana Jurišić
Ovo je prevod originalnog teksta na engleskom jeziku koji je napisala Maria Luisa Sotomajor, objavljenog na zvaničnom sajtu UNICEF-a. Tekst možete pogledati ovde.
This is a translation of the original blog post titled Don’t be a bystander: Prevent online bullying for your child, by Maria Luisa Sotomayor, published on the official UNICEF website. The blog post can be found here.
* Crown Education tim aktivno podržava inicijativu o sprečavanju digitalnog nasilja nad decom. Naši predavači su uvek tu da pruže potrebnu podršku, savet i pomoć, ukoliko je potrebno.
* Crown Education team actively supports the prevention of cyberbullying. Our teachers are always ready to give advice and provide support and help, if necessary.
Digitalno nasilje predstavlja problem koji je u neprekidnom porastu na globalnom nivou. U cilju što boljeg razumevanja iskustava dece i mladih po pitanju korišćenja interneta, UNICEF je zamolio više od 170,000 mladih (uzrasta od 13 do 24 godine) iz preko 30 zemalja, da podele svoja onlajn iskustva.
Jedna od tri osobe izjavila je da je iskusila digitalno nasilje, a 71% osoba reklo je da se takvo nasilje najčešće dešava putem socijalnih mreža. Štaviše, svaka peta osoba izjavila je da se dešavalo da je izostajala iz škole zbog vršnjačkog nasilja koje se desilo onlajn. Sprečavanje digitalnog nasilja zajednička je odgovornost, i u tom procesu svako mora da ima svoju ulogu, roditelji posebno. Kako? Tako što nećete biti posmatrač i tako što ćete se aktivno uključiti u život svog deteta
2018. godine grupa mladih iz celog sveta okupila se i napisala #ENDviolence youth manifesto (Manifest mladih Zaustavite nasilje), obavezujući se da budu plemeniti, da prijavljuju nasilje i da preuzmu inicijativu kako bi zajedničkim trudom nasilje zaustavili. Oni su takođe izjavili da ovu vrstu promene ne mogu da sprovedu sami, i zahtevali su od roditelja, škola i kreatora politika da ih shvate ozbiljno, ispoštuju prava dece i mladih, i preuzmu inicijativu i odgovornost kako bi se deca osećala sigurnije u školi, društvu i virtuelnom svetu.
Svet bez nasilja mora da uključuje i digitalni svet. Tema sigurnosti na internetu posebno je izazovna za roditelje koji se prvi put susreću sa problemima digitalne sigurnosti svoje dece. Mnogi roditelji nisu ranije bili upoznati sa ovom vrstom rizika, jer pripadaju generaciji koja nije morala da uči kako da se suočava sa digitalnim svetom. Takođe, tu su i novi trendovi koji su u uskoj vezi sa postojećim problemom. Na primer, skoro svaka druga mlada osoba koja je učestvovala u anketi izjavila je da je upoznata sa postojanjem privatnih onlajn grupa u svojoj školi u kojima deca dele informacije o drugoj deci kako bi se nad njima vršila neka vrsta digitalnog nasilja. Odrasli često nisu svesni kojom se dinamikom i brzinom ove informacije dele i šire.
Postavlja se važno pitanje roditeljima – šta oni mogu da urade?
Pre svega, roditelji treba da imaju aktivno učešće u onlajn aktivnostima svoje dece tako što će se upoznati sa platformama koje deca koriste i pružiti im podršku i pomoć u snalaženju u digitalnom svetu. S obzirom da su deca poprilično vešta u baratanju tehnologijama, odrasli često pretpostavljaju da deca po pravilu znaju i kako da se snalaze na internetu. Današnji „digitalni domoroci“, popularan naziv za generacije rođene u digitalnoj eri, imaju neograničen pristup internetu, ali nisu upozoreni niti su upoznati sa mogućim rizicima, kao ni sa načinima da na potencijalne probleme adekvatno i primereno odgovore.
„Da li ste ikada osetili strah od potencijalnog nasilja u vašoj školi ili bližoj okolini?“, pitali smo mlade. Primili smo više od milion odgovora iz 160 zemalja. 69% mladih odgovorilo je „da“.
Korišćenje interneta omogućava deci da ostvare mnoga od svojih prava – poput prava pristupa informacijama i slobodi izražavanja – i, uz adekvatne smernice, nove tehnologije mogu u velikoj meri pomoći deci da ostvare svoje potencijale. Samo, važno je shvatiti da digitalna pismenost ne znači nužno i da osoba razume vezu između onlajn i oflajn sveta.
Trebalo bi ohrabriti roditelje i odrasle osobe da otvoreno razgovaraju sa decom kako bi mi pomogli da se što bolje snađu u digitalnom svetu, i objasne im razloge postojanja potencijalnih rizika. Odličan način da se započne razgovor sa decom može biti neko od ovih pitanja:
- Koju vrstu informacija misliš da treba da deliš onlajn?
- Koliko dugo ono što postuješ ostaje na internetu?
- Na koji način se onlajn i oflajn svet razlikuju, a po čemu su slični?
- Sa kim si zaista povezan kada si onlajn?
- Šta zapravo znače „opšti uslovi korišćenja“? Šta znači prihvatanje opštih uslova pre korišćenja nekog onlajn servisa?
Nekoliko dodatnih predloga za roditelje:
- Pružite deci sve informacije u vezi sa digitalnim svetom i jedinstvenoj dinamici po kojoj taj svet funkcioniše: problemi anonimnosti, brzina i širina dometa onlajn interakcija, kao i činjenici da jednom objavljene, informacije ostaju na internetu zauvek.
- Razgovarajte sa decom o tome na koji način su oflajn i onlajn svet suštinski povezani, i kako ono što radimo onlajn može da ima uticaja na naš život u stvarnom svetu.
- Podstičite decu na lepo ponašanje i ljubaznost kada ulaze u interakcije, kako uživo tako i onlajn.
- Preuzmite ulogu digitalnog mentora. Deca će se pre obratiti za pomoć i podršku roditeljima u vezi sa nekom neželjenom situacijom u kojoj su se našli onlajn, ako imaju priliku da od roditelja uče o tehnologiji.
- Poštujte uzrasnu granicu koja se traži prilikom otvaranja profila na socijalnim mrežama i postarajte se da deca razumeju razloge postojanja određenih uzrasnih granica.
- Budite pozitivan model svojoj deci. Roditelji treba da se ponašaju u digitalnom svetu onako kao žele njihova deca da se ponašaju – da budu ljubazni, ne dele previše informacija o sebi, i ne odobravaju negativne komentare.
Prvi korak je donošenje odluke da ne budete posmatrač u životu svog deteta. Budite aktivno uključeni kako biste pomogli da se digitalno nasilje zaustavi.
Posetite našu stranicu Take action page (Preuzmite inicijativu) za više informacija o tome kako da postupite u slučaju nasilja, bilo da se ono dešava uživo ili onlajn.
Pročitajte rezultate naše ankete o digitalnom nasilju.
Maria Luisa Sotomajor je zastupnik i specijalista u komunikaciji na temu zaštite dece od digitalnog nasilja za #ENDviolence, UNICEF.
Više o ovoj temi pročitajte na:
- https://www.unicef.org/serbia/zaustavimo-digitalno-nasilje?fbclid=IwAR1WccGbsGbELj25GJJTFKR3pJPWxzuV7qPst-0RZtRB37d7UMn0_NczUMM
- Rezultati istraživanja Deca Evrope na internetu (Autor: Institut za psihologiju Filozofskog fakulteta u Beogradu)
https://www.unicef.org/serbia/koriscenje-interneta-i-digitalne-tehnologije-pregled-nalaza
- Rezultati istraživanja Deca Evrope na internet – publikacija (Autor: Institut za psihologiju Filozofskog fakulteta u Beogradu)
https://www.unicef.org/serbia/publikacije/koriscenje-interneta-kod-dece-i-mladih-u-srbiji
Preuzeto sa: https://www.pinterest.com/pin/602004675175217922/
Cyberbullying | How to Protect Yourself & Get Support | Kids Helpline